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동향 보고서

법제동향

미환경청(EPA) 캘리포니아 배출가스규제 환원
  • 작성일 2007.04.16.
  • 조회수 4919
미환경청(EPA) 캘리포니아 배출가스규제 환원의 내용
 

미환경청(EPA) 캘리포니아 배출가스규제를 환원시키다

(EPA Revives California Emissions Rule)


EPA는 차량배출가스의 기준을 설정할 권한을 가지고 있다는 미연방대법원의 판결에 따라 승용차, 경트럭, 또는 SUB차량(sport utility vehicles)에서 배출되는 가스를 감축하기 위하여 미주지역에서 최초로 배출가스기준을 설정하기 위한 캘리포니아주의 시도를 허용할 계획이다. 


2005년부터 캘리포니아주는 온실가스를 감축하려는 목적에서 자동차배출가스기준을 설정하고자 연방의 깨끗한 공기법(Clean Air Act)1)의 적용제외를 요구하였다.


EPA는 캘리포니아주의 적용제외요청(waiver request)을 거부하면서, 그 이유로 연료효율기준(fuel economy standards)을 설정할 권한은 미연방교통부에만 있다고 하였다.  그러나, 지난 월요일(2007.04.02.) 5대4의 연방대법원 판결은 EPA에 캘리포니아주의 적용제외요청을 검토하도록 하였고, 또한 캘리포니아주의 입법예고된 배출가스기준에 관한 규정을 사전적으로 방지하고자 소송을 제기한 자동차업계에 영향을 미치게 되었다.2)


캘리포니아의 2002년 규정은 승용차와 경트럭에서 발생되는 배출가스의 경우 25%, SUB차량에서 발생되는 배출가스의 경우 18%를 각각 감축하기 위하여 고안된 것이다. EPA는 캘리포니아의 Waiver 요청에 대하여 의견수렴절차와 공청회를 가질 계획이다.


캘리포니아는 연방정부가 대기오염에 관한 규제를 하기 시작한 1970년 이전에 대기오염에 관한 규제를 시작하였기 때문에 federal Clean Air Act에 따라 주(state)의 차량배출가스기준을 설정할 특별한 권한을 가지고 있다. 다른 10개의 주(state)도 캘리포니아의 기준을 채택하였고, Maryland주도 캘리포니아의 기준을 고려하고 있지만, EPA가 캘리포니아주에 Waiver를 허용하기까지 기다려야 한다.3)


“EPA가 이제 캘리포니아주의 waiver 요청을 검토하여야 하는 것은 분명하다. 그러나 아직 waiver 요청에 대한 결론이 분명히 난 것은 아니다.”라고 UCLA의 환경법센터의 사무국장인 Sean Hecht이 말했다.



지난 월요일 연방대법원의 판결이 나오자, 자동차 업계는 캘리포니아주가 waiver를 받아 배출가스기준에 관한 규정을 입법화하는 것을 방지하기 위하여 별도의 소송을 제기하였다.


이 소송의 다음단계가 어떻게 될지는 분명하지 않다. 그러나, 양측은 미연방대법원의 판결이 그들에게 유리하다고 주장한다.

“이 판결은 자동차업계와 미중서부지역의 에너지회사가 제기한 캘리포니아주에 계류되어 있는 모든 소송에 영향을 미칠 것이다.”라고 캘리포니아주 법무장관인 Jerry Brown이 기자회견에서 말했다.


자연자원보호위원회(The Natural Resources Defense Council)는 이번 대법원의 판결을 고려하여 자동차업계 등이 제기한 모든 소송에 대하여 판사에게 기각요청을 할 것이라고 말했다.


국제자동차제조회사협회(the Association of International Automobile Manufacturers)의 변호사인 Raymond Ludwiszewski는 대법원의 판결은 단지 연방차원에서 온실가스규제가 이루어져야 한다는 것이라고 해석하였다.

“대법원의 판결은 단지 지구온난화문제가 주(state)차원이 아니라 연방차원에서 다루어야 할 문제라는 점을 분명히 한 것이라고 생각한다.”라고 그는 말했다.


캘리포니아주의 자동차배출가스 감축을 위한 노력은 2020년까지 온실가스를 1990년 수준으로 줄이려는 광범위한 노력의 가장 핵심이 되는 것이다.


캘리포니아주는 또한 지구 온난화로 인하여 강화될 것으로 예상되는 홍수, 산불 그리고, 기타 자연재해로부터의 피해를 구조하기 위하여 필요한 수백만달러의 예산을 모으기 위하여 6대 자동차제조회사를 상대로 소송을 제기한 상태이다.


캘리포니아주는 세계에서 12번째로 많은 온실가스를 생산하고 있다.


자동차업계는 또한 캘리포니아의 자동차배출가스규제를 집행하고자 하는 Vermont주를 상대로 소송을 제기하였다.  변론은 다음주에 예정되어 있다.

EPA Revives California Emissions Rule

SAMANTHA YOUNG Associated Press Writer


(AP) - SACRAMENTO, Calif. - Stung by a Supreme Court ruling that it has the authority to establish vehicle emissions standards, the Environmental Protection Agency is allowing California to proceed with efforts to set the nation's first standards to cut tailpipe emissions from cars, light trucks and sport utility vehicles.


Since 2005, California has sought an exemption from the federal Clean Air Act that would allow it to set the emissions standards in hopes of reducing greenhouse gases.

The EPA had blocked California's waiver request, arguing that the authority to set fuel economy standards belonged only to the U.S. Department of Transportation.


But Monday's 5-4 Supreme Court ruling pushed the EPA to allow California to proceed with its request and could affect an auto industry lawsuit seeking to block the state's proposed regulations.


The 2002 regulations are designed to reduce the emissions from cars and light trucks by 25 percent and from sport utility vehicles by 18 percent starting in 2009.


"We've reviewed the issues within the waiver request," EPA spokeswoman Jennifer Wood said Tuesday. "We're moving forward to the next steps of the process."


The agency next will schedule a public comment period and public hearing.


California has special authority under the federal Clean Air Act to set its own vehicle emissions standards because it began regulating air pollution before the federal government did in the 1970s. Ten other states have adopted California's standards, and Maryland is considering doing so, but they have to wait to implement them until the EPA grants California a waiver.


"It's clear EPA has to consider California's waiver request now," said Sean Hecht, executive director of the environmental law center at the University of California, Los Angeles. "That doesn't mean it's a foregone conclusion with respect to the waiver request."


Monday's court ruling prompted movement Tuesday in a separate lawsuit brought by the auto industry to prevent California from moving forward with its regulations if it receives the waiver.


The California Air Resources Board, along with several environmental groups, officially notified U.S. District Judge Anthony Ishii of the Supreme Court's decision. In January, he placed the lawsuit on hold pending a decision by the court.


It's unclear what the next step will be in the case, which is being heard in federal court in Fresno. But both sides said the Supreme Court's decision favors their argument.

"The case will affect all of the pending litigation that California has with both the auto companies and Midwestern energy companies," California Attorney General Jerry Brown said in an interview Monday with The Associated Press.


The Natural Resources Defense Council intends to ask the judge to dismiss the case in light of the Supreme Court's ruling, spokesman Craig Noble said.


Raymond Ludwiszewski, an attorney representing the Association of International Automobile Manufacturers, interpreted the ruling by the Supreme Court as a directive that greenhouse gas regulations should be crafted at the federal level.


"I think the Supreme Court ruling makes it clear that the court viewed global warming as an issue that should be dealt with nationally and not at the state level," Ludwiszewski said Tuesday.


California's attempt to cut tailpipe emissions is a key component of the state's broader effort to reduce greenhouse gases to 1990 levels by 2020. The auto regulations could help the state reach about 17 percent of its target, Air Resources Board spokeswoman Gennet Paauwe said.


The state also has sued the six largest automakers in an attempt to collect millions of dollars it expects to spend on repairing the damage from floods, wildfires and other natural disasters that are expected to intensify as temperatures rise.


California is the world's 12th largest producer of greenhouse gases.


The auto industry also has sued Vermont, which is seeking to implement California's tailpipe regulations. That trial is scheduled to begin next week.


On the Net:

California Air Resources Board: http://www.arb.ca.gov

Alliance of Automobile Manufacturers: http://www.autoalliance.org

Environmental Protection Agency: http://www.epa.gov


1) 우리의 대기환경보전법에 해당함


2) 미국의 경우에는 재판의 전제가 된 경우뿐만 아니라, 추상적 규범통제도 허용하고 있다. 


3) 캘리포니아주는 연방기준보다 더 강화된 기준을 설정할 수 있으며(EPA의 waiver를 얻어서), 다른 주들은 캘리포니아주의 기준을 택할 수 있다.


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